Glosář – hra (viz Rozbor herních činností)
Fieldlakros je verze lakrosu, která se hraje na venkovním hřišti. Varianta pro ženy má odlišná pravidla než varianta pro muže. Ženský fieldlakros hraje 12 hráček na každé straně, zatímco v mužském fieldlakrosu je na každé straně hráčů deset. Jedná se o kontaktní sport, ve kterém je důležité držení míče.
Před soutěží či turnajem se obvykle konají tzv. přípravné kempy, na nichž se podle dovedností a kvality hráčů vybírá tým (v závislosti na počtu hráčů, kteří mají o účast v týmu zájem).
Hráči se obvykle dále rozdělí podle svých dovedností do týmů A, B nebo C, což do určité míry naznačuje, kolik má daná lakrosová organizace hráčů.
Někteří talentovaní hráči mohou již od 16 let hrát v kategorii Junior A. Většina si ale musí své místo na nejvyšší úrovni (tedy v Junior A) vydobýt několikaletým působením v kategorii Junior B. Vybraní hráči z kategorie Junior B nebo Intermediate A mohou někdy krátkodobě hostovat v týmu kategorie Junior A a podobně mohou seniorské týmy zařadit na soupisku některé mimořádně talentované hráče z kategorií Junior A nebo B, jestliže mají z různých příčin nedostatek hráčů, případně ve vyřazovací části kvůli zranění či aby tito vybraní hráči získali zkušenosti.
Družstva v zámoří před začátkem sezóny obvykle sehrají několik přátelských (exhibičních) utkání, většinou po skončení předsezónní fáze přípravy (soustředění). Základní část soutěže (včetně české NBLL) obvykle obnáší pro tým 16 až 20 utkání, přičemž dosažené umístění rozhoduje o nasazení do vyřazovací části neboli „play-off“ soutěže či turnaje o mistrovský titul asociace nebo státu.
V žákovských kategoriích v Česku se vyřazovací část nehraje a soutěž má několik kol „každý s každým“. V Kanadě i v juniorských kategoriích následuje po základní části soutěže část vyřazovací. Ve vyřazovací části kanadských juniorských a seniorských soutěží se hrají série na 3 až 4 vítězná utkání. V české soutěži se vyřazovací část momentálně hraje na dvě utkání, při rovnosti vítězství se pokračuje rozhodujícím miniutkáním v délce 15 minut. Ve vyřazovací části tak mohou týmy odehrát až 20 dalších utkání (v české soutěži je to cca 6 utkání). Na turnajích se obvykle uplatňuje podobný formát s vhodnými úpravami zohledňujícími délku turnaje a počet účastníků.
V Kanadě fungují lakrosové asociace na úrovni jednotlivých provincií a jimi řízené soutěže mohou mít mírně odlišná některá pravidla hry. V Česku všechny druhy lakrosu zastřešuje Česká lakrosová unie. Na celonárodní úrovni se v Kanadě uplatňují pravidla Kanadské lakrosové federace, v Česku pravidla ČLU, vycházející z mezinárodních pravidel WL, a na mezinárodních soutěžích pak pravidla organizace World Lacrosse. Základem kanadské struktury lakrosu jsou domovské organizace, které obvykle organizují vlastní lokální soutěže dle pokynů a pravidel provinciální asociace. V České republice jsou základním kamenem organizace lakrosové kluby.
Výstroj pro brankáře (její cena je relativně vysoká) obvykle zajišťuje klub jako motivaci pro své hráče. Klub by měl mít nejméně šest sad výstroje v různých velikostech (dle potřeby S, M, L, XL). Náklady na pořízení se rozpouštějí do klubových příspěvků. Pro brankářskou výstroj platí zvláštní pravidla (viz výstroj a výzbroj brankáře), jejichž porušení může rozhodčí potrestat vyloučením.
Na začátku sezóny je třeba chrániče upravit podle velikosti hráče a zajistit, aby dostatečně chránily všechna citlivá místa. Příliš malé nebo naopak příliš velké chrániče či helma brání v pohybu a zvyšují riziko zranění. Je třeba pečlivě zkontrolovat, zda není materiál chráničů poškozený. Potřebuje-li hráč dodatečnou ochranu, použijte dostatečně pevný vytvarovaný plast, který připevněte lepicí páskou.
Doplňkové chrániče hráči využijí při tréninku zaměřeném na plný kontakt, případně aby se chránili před zraněním. O výstroj je třeba se starat po celou sezónu a pokud hráč roste, je nutné pravidelně upravovat nastavení či chrániče vyměnit. Po každém použití nechte chrániče zavěšené vysušit a v průběhu sezóny je občas omyjte vodou s mýdlem (rovněž před uložením na delší dobu).
Helmu je třeba pravidelně kontrolovat, zda je vhodně nastavená její velikost, nejsou uvolněné šrouby, není opotřebené polstrování nebo není poškozená (prasklá) skořepina. Během hry musejí být upínací pásky zapnuté, aby helma s maskou dobře držela. Pokud se hráči upínací pásek uvolní či poškodí, musí okamžitě opustit hrací plochu, jinak by mohl být vyloučen za nedovolenou výstroj.
Někteří hráči si v rukavicích vyřezávají otvory v místě dlaně nebo prstů, aby měli větší cit při držení hole. V takovém případě je třeba ponechat na dlani dostatek materiálu, aby se rukavice nerozpadla a držela dobře na ruce. Rovněž nevyřezávejte materiál v konečcích prstů, aby se rukavice ohýbala s rukou a prsty z ní při držení hole nevylézaly.
Rukavice, které nedostatečně zakrývají a chrání ruku, může rozhodčí hráči odebrat a uložit mu trest vyloučení za nedovolenou výzbroj. Co se týče správné velikosti rukavic, prsty by neměly být v rukavici natěsno (dotýkat se špiček), ale ani zase příliš navolno (maximálně o 2 cm kratší než prsty rukavice).
Použít lze také hokejové chrániče ramen, zejména u menších dětí, které potřebují jen chrániče ramen, loketní chrániče a rukavice, protože na jejich kratších pažích se tyto chrániče překrývají.
Chrániče loktů by měly na paži držet pevně a upínací pásky je vhodné ještě zajistit lepicí páskou.
V předsezónní fázi může proběhnout několik prvních tréninků jen v „helmě a rukavicích“, což pro brankáře znamená, že musí mít celou výstroj kromě chrániče holení a chrániče hrudníku/paží (viz výstroj a výzbroj brankáře).
Herní a útočný čas obvykle měří dva dobrovolníci („časoměřiči“), třetí pak vede zápis o utkání.
Ve většině soutěží je mezi periodami přestávka, obvykle dvě až deset minut. V juniorském lakrosu jsou periody obvykle kratší (např. 3 x 12 minut).
V mimořádných případech může rozhodčí utkání předčasně ukončit, například kvůli vodě pronikající do arény, vážnému zranění hráče apod.
V profesionálních (a stejně tak v českých soutěžích dospělých) se v prodloužení hraje na tzv. zlatý gól. V juniorských a seniorských kanadských soutěžích se v případě remízy v řádné hrací době prodlužuje o další celou periodu v délce 10 minut (nehraje se tedy na zlatý gól). Ve vyřazovací části soutěže se v případě, že se po první periodě prodloužení nerozhodne, hraje druhá perioda prodloužení na zlatý gól.
S měnící se šířkou lakrosové branky na různých úrovních a v různých věkových skupinách se mění i taktika útoku a obrany. V případě menších branek (nebo většího brankáře) je důležité brankáře rozhýbat do stran. Spíše než se pokoušet o střelbu z místa je nutné proniknout do herního středu a probíhat před brankou do strany (při tom naznačovat tělem a holí).V obraně je pak nejdůležitější nenechat útočníky chodit do středu, hrát staženou obranu v boxu, blokovat střelecké koridory a obecně zahušťovat střed. Z toho pro brankáře vyplyne více střel přes clonu/hráče, ale jsou-li bránící hráči ve správném postavení, kdy pánví směřují k mantinelu a nepouští útočníky horem dovnitř, neměly by mu tyto více méně rutinní zákroky dělat problémy.
Při hře na širší branky je jedním z nejdůležitějších aspektů dobré obrany (ne-li tím nejdůležitějším) těsné pokrývání útočníků a důsledné přistupování ke střelcům. Pro útočníky se budou mnohem častěji otevírat volné střelecké koridory vně herního středu. Vzhledem k povolenému naskakování do brankoviště v profesionálních soutěžích (povoleno i v českých soutěžích) je základní obrannou taktickou zásadou nenechat se obejít spodem směrem k brankové čáře, aby k letce vůbec nemohlo dojít. V jednom utkání každý tým obvykle vstřelí 5 až 15 gólů v závislosti na velikosti branek a kvalitě obrany a brankáře.
V některých halách je prodloužená branková čára nakreslená z hokeje, kde se používá pro účely zakázaného uvolnění. Vede od místa styku postranních a zadních mantinelů v rozích hrací plochy přes brankovou čáru.
Útočící hráč bez míče by neměl přes brankoviště probíhat ze dvou důvodů: za prvé, je-li v okamžiku, kdy je v brankovišti, vstřelen gól, nebude uznán (ledaže by tam byl hráč vražen obráncem), a za druhé, probíhá-li útočník brankovištěm, aby atakoval obránce s míčem, jedná se o nedovolený zákrok (atakování přes brankoviště). Pokud ale proběhnutí útočícího hráče přes brankoviště nemá na hru žádný vliv, hra přerušena nebude.
Bránící hráč bez míče může do svého brankoviště vstupovat bez omezení; má-li ale míč ve svém držení, do brankoviště nesmí (porušení tohoto pravidla – zahrání míče zpět do brankoviště – znamená ztrátu míče). Podle kanadských pravidel je brankář jediný, kdo smí vnést míč do svého brankoviště (v juniorských a nižších kategoriích je povoleno jedno vnesení míče do brankoviště za jedno držení míče); podle pravidel WL nesmí do vlastního brankoviště vstoupit žádný hráč s míčem v držení, tedy ani brankář.
Má-li brankář míč ve svém brankovišti a soupeř atakuje jeho hůl, jedná se o nedovolený zákrok „atakování hráče s míčem v brankovišti“. Brankář (nebo obránce) s míčem v držení ve svém brankovišti musí do 4 sekund (podle pravidel WL; v některých kanadských soutěžích je to 5 sekund) míč rozehrát mimo brankoviště, jinak je míč předán soupeři. Nemůže-li brankář rozehrát v časovém limitu, může brankoviště nejlépe za brankou opustit a využít branku jako clonu, aby získal čas na rozehrání a nedošlo ke zbytečné ztrátě míče (soupeř musí oběhnout brankoviště). Tato pravidla o brankovišti nabývají na důležitosti především při nátlakové hře soupeře.
Tyto čáry se v kanadských pravidlech uplatňují také při přesilovce/oslabení. Jakmile míč přejde přes čáru území do útočného území, nesmí již útočné území opustit, jinak je předán soupeři. Pokud ale míč ze svého obranného území dostane nějakým způsobem bránící se tým (kopnutím, odpálením apod.) nebo se míč přes čáru území odrazí od tyče nebo po nahodilém kontaktu (nikoliv úmyslně), hra pokračuje bez přerušení.
Na hrací ploše jsou dále dvě rovnoběžné čáry vedoucí napříč označované jako čáry území. Při face-off podle kanadských pravidel mohou hráči překročit čáru území až poté, co míč opustí bod pro vhazování, jinak je jejich tým potrestán ztrátou míč. Podle pravidel WL mohou hráči čáru území překročit ihned po zahájení hry, nesmějí však nijak atakovat hráče na face-off.
Při hře v tělocvičně, například při hodině tělocviku je vhodné používat tenisové míče nebo speciální tréninkové míče z měkčí gumy. Tenisové míče pomáhají při procvičování tzv. měkkých rukou.
Starší míče jsou více kluzké než míče nové a střely a přihrávky tak mají tendenci vylétávat z hole výš. Nové míče mají konzistentní odskok (lépe se odhaduje) a mají lepší přilnavost k výpletu hole, což zlepšuje kontrolu nad míčem. Dnes už existují technologie pro obnovu jejich povrchu (www.hedgehoglacrosse.com).
Přihrávku o zem koučové nevidí příliš rádi, protože míč odrazem (především na betonovém povrchu) získá opačnou rotaci a pro spoluhráče není snadné přihrávku přijmout (míč se z hole vytáčí). Vznikají tak zbytečné ztráty míče nebo nevyužité brankové příležitosti.
V hlavě je výplet, v němž si každý hráč pomocí provázků vytvoří kapsu, která mu vyhovuje. Řada hráčů si na násadě pomocí hokejové pásky vyznačuje určitá místa a někteří si zvětšují koncovku. Obecně platí, že délka hole může být v rozsahu od 101,6 cm do 106,7 cm (v profesionálních soutěžích a v soutěžích podle pravidel WL; v kanadských soutěžích až 116,8 cm), přičemž v některých kanadských soutěžích dětských kategorií (pod 12 let) jsou povoleny i hole kratší (nejméně 86,4 cm).
Násadu si hráč vybírá podle hmotnosti, profilu a délky, přičemž rozhodujícím faktorem je pozice, na které hraje. Útočníci obvykle používají kratší hole, aby se s ní lépe manipulovalo a pro obránce bylo těžší jim odebrat míč. S kratší holí se rovněž snadněji naznačuje. Delší hůl dodává střele vyšší rychlost, ale zase se hůře ovládá (nejen při naznačování, ale i při běžných herních činnostech). Někteří obránci používají delší hůl, protože tak mohou kontrolovat bráněného protihráče na větší ploše a mají větší dosah při zákrocích holí nebo při zachytávání přihrávek (vynucená ztráta míče). Pokud hráč během hry ztratí svou hůl, může se nadále zapojovat do hry – může soupeře odtláčet pažemi (nesmí jej ale držet), přičemž ale musí velmi dobře pracovat nohama.
Hráči si vybírají hůl podle toho, jak jim „sedí“ a jaké má charakteristiky. Někteří hráči (zejména v Kanadě) ještě dnes hrají s tradiční holí vyrobenou z jednoho kusu dřeva, buď kvůli jejím vlastnostem, nebo protože ji zdědili po předcích. Během utkání nesmí hráč měnit dřevěnou za plastovou hůl a naopak.
Hráči, jehož výplet nepřiměřeně zadržuje míč, bude po kontrole hole (kontrolu hole soupeře si může vyžádat kapitán týmu) uložen menší trest. Pokud se hráči míč „zasekne“ v holi během face-off, je míč předán soupeři (ztráta držení míče). Hlava hole může být ve svém nejširším místě široká od 11,4 cm do 17,8 cm (vnitřní rozměr). Plastové hlavy mají tendenci se postupně zužovat (v důsledku změn teploty apod.). Do určité míry to může být výhodné, větší zúžení ale může hlavu znehodnotit.
Vyžádat si lze i kontrolu hole brankáře. Maximální šířka hlavy brankářské hole je 33 cm (měřeno k vnější hraně rámu hlavy). Je-li hůl při kontrole označená jako nepovolená, rozhodčí ji hráči pro zbytek utkání odeberou. Tresty za nedovolenou výzbroj hráče i brankáře jsou podle kanadských pravidel přísnější a kromě menšího trestu je takovému hráči uložen také osobní trest do konce utkání.
V prvním kroku se síťka pomocí speciálních, co nejvíce utažených ok či uzlů připevní tzv. horním provázkem k horní části rámu hlavy (první řada ok síťky se obvykle jednou nebo dvakrát přeloží). Následně se podobně přichytí boky síťky k bokům hlavy. U prvních bočních ok se boční provázek utahuje velmi těsně, směrem dolů je postupně stále volnější. Dolní provázek se proplétá skrz otvory v hrdle hlavy a používá se k jemnému ladění hloubky kapsy.
Z hlubší kapsy se míč vyhazuje hůře (trvá to déle), naopak z mělčí kapsy vylétne rychleji. Napříč výpletu se v jeho horní části proplétají vypínací (střelecké) provázky, které je třeba na obou koncích upevnit k hlavě hole a stejnoměrně utáhnout. Jejich pomocí se tvaruje přechod z volné kapsy do vypnutého ústí a nastavuje se míra zadrhávání.
Jako vypínací (střelecké) provázky se používají tkaničky do bruslí nebo nylonový provázek. Nad nimi se ještě někdy napříč výpletu proplétá další provázek, který zpevňuje ústí a zabraňuje nadměrnému zadrhávání (zajišťuje plynulé vypuštění míče). Střelecké provázky mohou být vpleteny do ok síťky přímo napříč hlavy, nebo ve tvaru V, jenž vede míč k místu vypuštění; mohou být propletené skrz sousedící řady ok, nebo třeba ob jednu řadu. Počet a umístění provázků rozhoduje o hloubce výpletu a tvaru a umístění kapsy (nahoře, uprostřed dole z hlediska hlavy), což je vše velmi individuální. Střelecké provázky se proplétají skrz oka síťky kapsy naplocho jednotlivými konci tkaničky proti sobě od jednoho boku ke druhému s rovnoměrným vypnutím. Další možností je položit polovinu délky tkaničky naplocho přes kapsu a druhým koncem ji postupně obtáčet přes oka výpletu od jednoho boku hlavy ke druhému.
Dostatečně hluboká kapsa a vhodné vypnutí střeleckých provázků je nutné k tomu, aby se míč při manipulaci s holí ve výpletu nehýbal a bylo možné jej vyhodit přesně. Nejlepší je obvykle středně hluboká kapsa (tj. vrcholek míče je těsně pod spodní hranou boku hlavy). S postupným prohlubováním výpletu v důsledku samovolného utahování a vlhkosti hráči podvědomě přizpůsobují svou techniku házení. To vede ke ztrátě přesnosti a razance a často také k „zadrbnutí“ při pokusu o tvrdou střelu nebo razantní přihrávku. Hluboký výplet, byť velmi účinný při krytí míče, začne ovlivňovat přesnost přihrávky a střely a nakonec si vyžádá úpravu nebo výměnu.
Syntetické i kožené materiály postupně ztrácejí pružnost, takže při dlouhodobějším uskladnění je vhodné lakrosovou hlavu zabalit do igelitového pytle a ten těsně uzavřít. Hole skladujte při běžné teplotě (nejlépe při teplotě, jaká panuje při hře), jinak plast degraduje a křehne (hrozí zlomení hlavy), hlava se zužuje a hůl začne „házet jinak“. Je-li materiál výpletu před tréninkem nebo utkáním očividně vysušený, někteří hráči výplet navlhčí nebo povolí, aby získal pružnost. O tom, zda je hůl ke hře vhodná, nakonec vždy rozhoduje to, jak dobře se s ní hází a chytá.
Pokud míč při manipulaci s holí vypadává, kapsa je pravděpodobně příliš mělká. Jdou-li přihrávky nebo střely příliš dolů, kapsa je pravděpodobně příliš hluboká. Jestliže se míč při kolébání „vyvaluje“ příliš doleva nebo doprava, bude možná nutné povolit střelecké provázky nebo přetvarovat kapsu (podél bočních stěn hlavy).
Hráč by při tréninku či utkání neměl triky s holí používat, nedokáže-li je úspěšně provést v 90 % případů, jinak ztěžuje situaci spoluhráčům, ztrácí sebedůvěru a hrozí, že jej kouč nechá sedět na lavičce. Klamavé střely, jako je zadovka či zámotek, ovšem v utkání při správném načasování (viz střelecké úhly) své místo mají.
Každý hráč a člen realizačního týmu by měl mít své jasné místo a měl by se zodpovídat osobě či osobám, které jsou v týmové hierarchii před ním. Manažeři řídí, koučové koučují, trenéři trénují a hráči hrají. Pokud někdo tuto hierarchii naruší (zejména vědomě), musí nést následky. O potrestání může rozhodnout ve vhodný čas vedení nebo hned na místě hlavní kouč (jde-li o jednání hráče při tréninku nebo utkání).
V týmu jsou obvykle nejméně dva asistenti kouče – jeden pro obranu a jeden pro útok. Má-li tým jen dva kouče, mohou mít oba pozici hlavního kouče, přičemž jeden se stará o útok a druhý o obranu.
Manažeři se nejčastěji zabývají získáváním hráčů včetně hostování a přestupů, organizačním řízením týmu a najímáním koučů. Hlavní kouč ve spolupráci s asistenty určuje týmovou filozofii, principy a strategie.
Názory hráčů jsou důležité a cenné pro herní taktiku a před utkáním či tréninkem, ale i během něj a po něm je třeba s hráči vést dialog. Někteří koučové názory hráčů zohledňují více než jiní, přičemž extrémem je na jedné straně tzv. prohráčský kouč (vysoký důraz na komunikaci s hráči) a na druhé „vojenský styl“ (nízký důraz na komunikaci s hráči). „Vojenský styl“ obecně funguje nejlépe u dětí, zatímco prohráčský kouč u dospělých. Kouč musí mít autoritu a hráč, který ji trvale podrývá, by měl být posazen na lavičku.
Kouč musí jít příkladem a v týmu udržovat disciplínu. Musí být skutečnou osobností, která si stojí za svým a je schopna dostát svým slovům. Musí být schopen přimět hráče k tomu, aby na hřišti dělali to, co po nich chce (rozkreslit signál nebo provést změny, které zvýší účinnost útoku nebo obrany). Kouč musí být energický, rozhodný, musí se umět rozhodovat včas a u hráčů a členů realizačního týmu musí mít nejvyšší respekt coby skutečná autorita.
Trenéři by se měli těšit stejné autoritě jako koučové. Jedná se především o trenéry fyzické kondice, atletické přípravy, fyzioterapeuty atd. Má-li klub/tým k dispozici kompletní realizační tým, budou tito profesionálové koučovi a manažerovi po každém utkání podávat hlášení o zraněních. Obvykle je ale tým (v neprofesionálním lakrosu) rád, když má kouče (vyškoleného v první pomoci) a správce vybavení.
S postupujícím rozvojem základních dovedností u hráčů by se měl trénink stále více zaměřovat na techniku. Plán tréninku by měl také odrážet snahu o zlepšení a změny v dalších aspektech, kde se při předchozích utkáních nebo trénincích projevily slabiny.
K tréninku by hráči měli přistupovat naplno a se stejným zaujetím jako k utkání.Žertování a uvolněnější atmosféra sem ale také přirozeně patří, ovšem jen ve vhodnou dobu, například mezi cvičeními nebo když jsou hráči na konci svého zástupu. Jakmile se hráč dostává na řadu nebo když mluví kouč, vyžaduje se opět plná soustředěnost.
Vlastní cvičení (bez vysvětlení a přípravy) obvykle trvají 5 až 10 minut a po každém druhém cvičení by měla být přestávka na pití (po 15 až 20 minutách). V závislosti na věku, dostupném vybavení a zařízení a aktuálním zápasovém zatížení trvá tréninková jednotka obvykle 1 až 2 hodiny.
Běžná tréninková jednotka by měla začínat obecným rozcvičením, po kterém následuje specifické dynamické rozcvičení a série cvičení, která se vyváženě věnují různým dovednostem. Vysvětlení cvičení (s případnou ukázkou) by nemělo trvat déle než dvě nebo tři minuty.
Kondiční cvičení zařazujte až na konec tréninku. V ideálním případě by se mělo jednat o cvičení relevantní pro lakros (například nahradit přímý sprint ), přičemž poměr mezi dobou výkonu (na 100 %) a odpočinkem by měl být asi 1:2.
Jednotku začněte a zakončete shromážděním celého týmu.Podle našeho názoru by hráči neměli mít týdně více než tři nebo čtyři formální tréninkové jednotky (včetně utkání) plus jeden nebo dva tréninky fyzické kondice s cvičeními relevantními pro lakros.
Klamavé střely je nejvhodnější trénovat při házení o zeď. Během formálního tréninku by je hráč zkoušet neměl, pokud je nedokáže správně provést v devíti z deseti případů.
Najít vhodnou zeď k procvičování manipulace s holí není snadné, protože je třeba, aby byla hladká a bez oken či jiných ploch, které by bylo možné poškodit, byla v blízkosti bydliště na místě, kde není příliš velký provoz a kde při nepovedených nebo nezachycených střelách nebudete zbytečně přicházet o míče (vodní plocha, neprostupné křoví apod.).
Je důležité, aby děti získaly cit pro (dynamické) prostorové vztahy mezi sebou, okolními předměty (mantinely, branky) a dalšími lidmi. Aby se mohly úspěšně zapojit do kolektivní hry na ohraničené hrací ploše, musejí si vybudovat prostorové vnímání – jak obecné, tak ve vztahu ke své osobě. Při cvičeních postupujte od jednoduchého ke složitějšímu (cvičení lze např. zpočátku provést v chůzi) a často uplatňujte dříve osvojené dovednosti, především když začleňujete nové cvičení. Vždy byste měli být schopni odpovědět na otázku „Proč tohle děláme?“.
Nová cvičení přidávejte, až když si hráči osvojí ta stávající. Před procvičováním nové dovednosti nebo motorického vzoru dejte hráčům dostatek času, aby získali jistotu v tom, co právě procvičují (metoda učení označovaná jako „scaffolding“).
Hráči by měli být vedeni k tomu, aby vše dělali co nejjednodušeji (základy), dokud nejsou schopni provést něco složitějšího alespoň v devíti z deseti případů (při tréninku i při utkání). I profesionální hráči lakrosu se spoléhají na základy (např. držet se při hře své úlohy, hrát chytře a na jistotu, cenit si držení míče). Hovoříme-li o základech, nejedná se jen o práci s holí, ale například i o dovednosti, jako je bojovnost nebo komunikace.
Další cvičení přidávejte, až když si hráči osvojí ta stávající. Před procvičováním nové dovednosti nebo motorického vzoru dejte hráčům dostatek času, aby získali jistotu v tom, co právě procvičují (metoda učení označovaná jako „scaffolding“). Začněte pomalu, aby si hráči osvojili průběh cvičení (tzv. cvičení v chůzi), a poté zrychlete. Cvičení může předvést trenér nebo lze požádat (a tím ocenit) hráče, který danou dovednost dobře zvládá, aby cvičení předvedl ostatním (čímž upevníte jeho sebedůvěru).
Během cvičení hráče veďte neformálně k tomu, aby sledovali a analyzovali svůj výkon, ale i výkon spoluhráčů (co bylo dobré? v čem je třeba se zlepšit?). Při začleňování nových dovedností do tělesné výchovy se běžně používá přístup „whole-part-whole“ (hra-cvičení-hra nebo celek-část-celek).
Začněte ukázkou (třeba i s využitím videa) nebo vysvětlením celé dovednosti nebo pohybového celku (případně lze hráče nechat, aby si ji zkusili) a poté dovednost rozdělte na jednotlivé prvky, které předvádějte postupně, až bude třeba. Později jednotlivé prvky nebo jejich skupiny začněte procvičovat v kombinaci tak, že se nakonec zpětně složí v dovednost nebo pohybový celek, který byl na začátku předmětem ukázky.
Při cvičeních postupujte od jednoduchého ke složitějšímu (cvičení lze např. zpočátku provést v chůzi) a často uplatňujte dříve osvojené dovednosti, především když začleňujete nové cvičení. Nakonec připravte utkání, hru či aktivitu, v níž děti dovednost uplatní nebo ji mohou předvést, jako něco zábavného, k čemu bude celé cvičení směřovat.
Minizápasy lze hrát se stejnými pravidly jako běžné utkání, nebo lze pravidla či parametry upravit tak, aby se zvýšil důraz na určitou dovednost (např. menší hřiště kvůli rychlejší práci s holí nebo zachování pravidla 10 sekund i v oslabení, aby se více procvičil přechod). Funkci rozhodčího zaujme zpravidla kouč, který tak může hru přerušit i v okamžiku, kdy potřebuje hráče na něco upozornit (například na nějaký zlozvyk
nebo upravit jejich postavení).
Kapitánem je obvykle zkušený hráč, který má respekt u koučů i spoluhráčů a který je schopen racionálně a konstruktivně diskutovat s rozhodčími. V tomto ohledu je dobré, když se jedná o zkušeného hráče, který jde ostatním příkladem (to ale neznamená, že by výborným vůdcem nemohl být mimořádně nadaný nováček). Kapitán by měl zosobňovat styl a reputaci týmu. Hráč, který střílí spoustu gólů a sbírá ocenění, nemusí nutně být dobrým kapitánem. Existují na to různé názory, ale dříč ochotný se obětovat pro tým je obvykle také nejlepším vůdcem, jenž dokáže „uřídit“ spoluhráče.
Asistenti kapitána jsou spolu s kapitánem jediní, kdo mohou během utkání diskutovat s rozhodčími, a měli by to rovněž být vysoce respektované osobnosti se silným charakterem. Někteří z nich budou vůdčími typy na hřišti, jiní zase mimo hřiště, někteří budou hlasití, jiní tišší; někteří budou mít onu kouzelnou schopnost v rozhodujících okamžicích „zbláznit“ tým a dostat jej do varu.
Spolu s kapitány pomáhají s organizováním hráčů, počínaje odpovědností za včasné začátky a správné provedení rozcvičení.
V mladším věku by měla být každému hráči dána možnost být kapitánem, aby později v případě, že bude do této pozice ustaven, již věděl, jaké jsou jeho povinnosti. Noví hráči v týmu se obecně označují výrazem „nováčci“, zatímco starší a zkušenější hráči jsou „veteráni“. Tato označení se používají v juniorském, seniorském i profesionálním lakrosu, kde se jako nováček označuje hráč, který v soutěži působí prvním rokem.
V lakrosové komunitě se obecně očekává, že nováčci budou vystupovat skromně a ke svým „veteránským“ spoluhráčům budou vzhlížet s respektem, jinak totiž hrozí, že do kolektivu nezapadnou. Jsou dva typy nováčků: dobří nováčci a špatní nováčci.
Spoluhráči by se měli vzájemně maximálně podporovat a povzbuzovat a vytvářet tak v týmu pozitivní náladu, a to jak na hřišti, tak mimo něj. Spoluhráči, který se nechal obehrát v obraně nebo který vyslal špatnou střelu, případně ztratil míč, by ostatní hráči během zápasu neměli nic vyčítat.Vést hráče je úkolem kouče, a pokud v takové situaci některý hráč „shazuje“ spoluhráče, musí si je oba „srovnat“ kouč.
Někteří hráči mají z různých důvodů speciální nároky na dres, ale většinou je to tak, že co dostanete, to máte. V ideálním případě jsou k dispozici tréninkové rozlišovací dresy v několika barvách, které lze využít při různých cvičeních.
V průběhu sezóny tým sehraje nejméně jedno utkání na hřišti každého svého soupeře. Domácí tým by měl být hrdý na svůj areál a vyžadovat stejný respekt od fanoušků.
Při oficiálním rozcvičení se na začátek obvykle zařazují střelecká cvičení a zpočátku se klade důraz na rozcvičení brankáře. Tým by si měl dát pozor, aby neukázal slabiny své brankářské jedničky. Střely, ze kterých hráči chtějí skutečně skórovat, by si měli nechat na „dvojku“. Poté následují cvičení přechodové fáze, aby se každý dotkl míče a přihrál a vystřelil si z běhu a pod tlakem. Na závěr si obyčejně zahraje zahajovací přesilovková formace proti oslabené obraně a poté se při hře 5 na 5 (stejný počet hráčů) procvičí útočné a obranné herní kombinace.
Je vhodné zvážit, jaké signály tým ukáže, jelikož trenéři soupeře většinou věnují rozcvičce protivníka velkou pozornost (řeč těla je výmluvná), aby o něm získali co nejvíce informací (navíc k dříve provedenému pozorování).
Podle pravidel WL může být k utkání připraveno 18 hráčů v poli a 2 brankáři. Trenéři by měli mít napsanou sestavu s sebou na lavičce při utkání. Na její zadní stranu si mohou zapisovat charakteristiky vstřelených i obdržených gólů, jakož i nedostatky nebo změny, o nichž chtějí hovořit o přestávce nebo na dalším tréninku.Někteří trenéři používají seznam hráčů i na tréninku pro lepší přehled (včetně například barev rozlišovacích dresů).
Jako „lajna“ se také označuje fronta hráčů čekajících, až na ně přijde při cvičení řada, a odtud také vlastní cvičení. Je přirozené, že se hráči v řadě budou různě bavit, a pokud jsou na konci zástupu, lze to akceptovat. Když na ně ale přichází řada, měli by se na cvičení již plně soustředit.
Jsou chvíle, kdy je třeba hráče exemplárně potrestat a poněkud obrousit jeho ego („vyčistit vzduch“). V této souvislosti je třeba ale zmínit, že atmosféra na lavičce úspěšného týmu by měla být většinu času pozitivní (za vhodný se obecně považuje poměr pěti pochval na jednu kritiku). Pozitivní posilování je mnohem důležitější než negativní a realizační tým i hráči by je měli v maximální míře uplatňovat (jedinou výjimkou jsou kapitáni).
Respekt a důvěru lze nastolit, jen když každý hráč chápe svou roli a dělá, co se od něj očekává. U každého hráče je při snaze o dosažení ideálního stavu třeba volit poněkud odlišný přístup.
Největším oříškem bývají útočníci, protože jejich pozice s sebou nese velký tlak a vysoká očekávání. Trenéři musejí být kreativní a své kroky – kritiku nebo stažení hráče na lavičku – vhodně načasovat, protože jinak by jejich snaha mohla místo zlepšení výkonnosti poškodit morálku týmu.
Má-li se hrát ve stejném počtu hráčů na obou stranách, ale jeden tým má na hrací ploše hráče navíc, jedná se o chybné střídání, které se trestá vyloučením. Dojde-li k chybnému střídání v posledních 2 minutách hrací doby nebo kdykoliv během prodloužení, je uloženo trestné střílení
.
Někteří rozhodčí připouštějí tvrdší hru, jiní jsou útlocitnější. Je vhodné před utkáním pohovořit s rozhodčím (nastolit dialog) a tak získat alespoň základní dojem, jak asi budou utkání řídit. Dohadování o každém rozhodnutí vyvolá u rozhodčích jen zášť a ohrozí vaši důvěryhodnost ve chvíli, kdy ji budete nejvíce potřebovat.
S rozhodčími mohou hovořit pouze trenéři a kapitáni. Ostatní hráči a členové realizačního týmu musejí být vedeni k zodpovědnosti, je-li jim uložen trest za nesportovní chování. Hráči by měli být vedeni k tomu, aby v utkání uplatňovali kontrolovanou agresi a přizpůsobili se laťce nastavené rozhodčími (disciplína).
Dobrý rozhodčí si je vědom toho, jaký „nastavil metr“, a je schopen daný trend udržet po celé utkání. Důležitější než znalost pravidel nakonec je, aby rozhodčí měřil všem stejně, zejména jedná-li se o neprofesionála, který nemusí dokonale znát všechna pravidla.
Když útočící tým po střele znovu získá volný míč (tzv. otočí čas), měl by vystřídat a dostat do hry odpočaté hráče proti unavené obraně. Útočníci by se měli pokusit využít celých 30 sekund útočného času, aby nechali své obránce odpočinout a přihrávkami i pohybem bez míče protivníka ještě více vyčerpali.
Hráč by měl mít vždy přehled, kolik zbývá útočného času, kolik zbývá času do konce periody a případně do konce trestu, že je signalizována výhoda a že byl odvolán brankář. Hráči obecně musejí rozumět své úloze a vědět, jaký obranný, přechodový a útočný systém se v daném okamžiku v utkání (či v sezóně) hraje.
Zbývající hráči obou týmů musejí stát za čárami území (obvykle stejný počet na obou stranách hrací plochy), kde se mohou volně pohybovat. Území mohou opustit až po zahájení hry. Trenéři obvykle sledují, kam jde míč při prvních face-off, a provedou podle toho potřebné změny.
Dobrý „fejsař“ během face-off sleduje rozhodčího a snaží se odhadnout jeho rytmus.
Po zahájení hry se hráč obvykle snaží vytrčením hole zakrýt míč a poté jej rychle vytáhnout, případně používá jiné rychlé pohyby s holí.
Všichni hráči formace na face-off by měli zaujmout zpevněný postoj a sledovat bod pro face-off, aby měli po zahájení hry (až budou moci přeběhnout čáru území) přehled o pohybu míče.
Ať už je situace jakákoliv, hráči by se měli plně soustředit a vynaložit maximální úsilí k získání míče, zejména ve skrumáži. Hráči ve formaci na face-off spolu musí neustále komunikovat a pomáhat si pohybem, hrou tělem a clonami. Stejně důležité jako sebrat míč je nabízet se na rozehrávku. V soubojích o volný míč se od hráče očekává tvrdá hra tělem, aby se míč udržel ve hře.
Pokud hráč opakovaně porušuje některé pravidlo při face-off a nedbá pokynů rozhodčího, riskuje uložení trestu za zdržování hry. Při rozehrávání poté, co se míč dostal mimo hrací plochu, po méně závažném bránění ve hře či jiném přestupku bez vyloučení rozhodčí důsledně vyžadují, aby hráč soupeře byl od rozehrávajícího hráče vzdálen 3 metry.
U toho faulu záleží na rozhodčím, který jej může posuzovat volněji nebo přísněji podle dynamiky utkání a podle prosazovaného výkladu pravidel. V NLL (a českých soutěžích) je povolen plný kontakt dle pravidel v okruhu 2,7 m kolem volného míče, podobně jako v mužském fieldlakrosu
.
Hráč musí podat nejlepší výkon a být plně soustředěný na každé střídání, což nemusí být snadné, je-li nucen hrát přes střídání (a nemá tedy možnost si dostatečně odpočinout). K tomu může dojít kvůli nedostatku hráčů na střídačce (z jakéhokoliv důvodu), opakovaným ztrátám míče, několika rychlým protiútokům nebo špatné volbě střely.
Uprostřed sezóny je pro hráče obecně příliš pozdě na to, aby zvýšil svou rychlost nebo sílu, uvážíme-li jeho dosavadní fyzickou zátěž. Pro kouče je důležité, aby poznal návyky a reakce určitých hráčů, kteří mohou mít tendenci k takovým výkyvům výkonu. Nikdo není dokonalý, ovšem pokud kouč o problému ví, může hráči například pomoci, aby více pracoval mimo sezónu nebo se více soustředil na trénink během sezóny.
Kouč musí vědět, jak ze svých hráčů dostat to nejlepší, a musí je na prvním místě trénovat chytře, až poté tvrdě. Kondiční cvičení nasazujte způsobem, který odpovídá box lakrosu (např. odpočinek mezi cvičeními je dvakrát delší než cvičení, 25 sekundové cvičení odpovídající průměrné délce jednoho střídání v sytému obrana-útok). Vycházejte také z informací od asistentů a kondičních trenérů. Při kondičním tréninku by se mělo zohledňovat, na jaké pozici hráč hraje, tzn. zda se specializuje na obranu, přechod, útok nebo je to brankář. Tři pozice „v poli“ mají podobné charakteristiky, zatímco fyzická příprava brankáře by měla být zcela odlišná.
Na rozdíl od hráčů v poli, jejichž zatížení je přerušované a jejichž příprava se zaměřuje spíše na schopnost dosáhnout opakovaně krátkodobého maximálního výkonu, je brankář při utkání na hrací ploše po celou dobu, a proto je u něj třeba rozvíjet především odolnost a vytrvalost, což má vliv na jeho koncentraci a schopnost být nestále připravený. Brankář potřebuje pružnost, ohebnost a rychlé reakce a plán jejich kondiční přípravy by měl na toto myslet. Brankář potřebuje kondici stejně jako hráči v poli a kromě odolnosti musí procvičovat krátké sprinty na střídačku při výhodě nebo při odvolání brankáře. Během tréninku by brankář měl průběžně procvičovat sprinty k mantinelům a zpět a měnit si strany s druhým brankářem. Když jsou na konci tréninku zařazeny intervalové sprinty (především v případě, kdy trénink neobsahoval fyzicky náročná cvičení), měli by se zapojit i brankáři (tzv. nalehko).
První čekající hráč u útočných dvířek je hráč, který hraje na straně dvířek (je na své straně hrací plochy), a obvykle to bývá vynikající střelec (viz standardní rozehrávka), aby tým v případě úniku využil délku střídačky. Další dva hráči přicházející ze střídačky hrají na druhou ruku než první hráč a přebíhají přes hrací plochu jako pomoc pro obránce, kteří přenášejí míč, a poté se staví do pozic vzdálenějších od střídačky. Na prvních dvou místech u obranných dvířek jsou rychlí hráči, protože jejich úkolem je zachytit případný rychlý protiútok soupeře nebo uplatňovat presink.
Všichni hráči na střídačce by měli mít nesutále přehled o hře (sledovat ji), aby byli schopni kdykoliv náhle naskočit na hrací plochu (viz zablokování ze střídačky). Na střídače (a ještě více na hrací ploše) je důležitá dobrá komunikace a schopnost hráčů vzít na sebe odpovědnost, především pokud potřebujete eliminovat tzv. asistence střídajícího hráče
.
Pro střídání platí obecná taktická zásada, že by hráč nikdy neměl střídat, jestliže tím ohrozí pozici týmu (např. znemožní rychlý protiútok).
Útočnou herní kombinaci obvykle začíná větší útočník ve středu postavením clony zevnitř nebo přesunem do pozice věže. Není-li první přihrávka na věž ve chvíli, kdy míč přechází ze slabé strany, možná, měl by se centr pokusit postavit clonu zdola a případně ihned navázat druhou clonou shora.
Některé signály zahajuje centr zablokováním svého hráče dole či nahoře, čímž uvolní prostor pro přihrávku nebo náběh.
Útočnou herní kombinaci obecně zahajují hráči na hrotu, respektive na pozici střelce, odkud rotují, cloní si či blokují, po clonách sbíhají a odskakují. Jakmile se míč dostane ze silné na slabou stranu, tito dva hráči spolu většinou hrají clony na míč se sbíháním.
Při současných trestech jsou oba týmy potrestány stejně dlouhým trestem za stejný přestupek. Osobní trest na 10 minut je obvykle doprovázen dvouminutovým trestem za nesportovní chování nebo zdržování hry. Pokud tomu tak není, hráč sice musí na trestné lavici odsedět celý desetiminutový trest, ale jeho tým není oslabený a oba týmy hrají ve stejném počtu. Při desetiminutovém osobním trestu doprovázeném větším trestem musí potrestaný hráč sedět na trestné lavici po celou dobu trestu a do hry se smí zapojit až při dalším netechnickém přerušení hry po vypršení trestu.Pokud hráč i po udělení osobního desetiminutového trestu pokračuje v nevhodném chování, může mu být udělen osobní trest do konce utkání. Trest ve hře a osobní trest do konce utkání jsou nejvyšší tresty, které obvykle následuje disciplinární pozastavení činnosti (v českých soutěžích má hráč automaticky pozastavenu činnost na jedno utkání).
Některé nedovolené zákroky jsou z hlediska kouče či hráče omluvitelné, například vyplývají-li z úsilí, ochrany brankáře, silové hra týmu či se jedná o vzájemné vyloučení ve chvíli, kdy tým hraje přesilovku (díky čemuž získá možnost hrát 4 na 3), nebo při bránění při hře 6 na 5 v posledních sekundách utkání.
K přiměřenému oplácení útočníků vůči obráncům jsou rozhodčí obvykle shovívavější, protože útočníci jsou důrazně atakováni po celé utkání a v systému útok-obrana mají jen zřídka příležitost atakovat obránce.
Relativně užitečnou obětí je také vzájemné vyloučení ve chvíli, kdy tým hraje přesilovku a druhý tým se jej snaží nějak rozhodit. Při současném vyloučení se z přesilovky 5 na 4 stane přesilovka 4 na 3, při které je šance na skórování výrazně vyšší.
Většina týmů při signalizované výhodě odvolá brankáře, protože nehrozí, že by soupeř vstřelil branku, jelikož hra bude ve chvíli, kdy získá míč do držení,přerušena.
Je-li výhoda pro tým signalizována při jeho přesilovce, měl by místo odvolání brankáře co nejdříve vystřelit (zelená), aby hrál co nejdéle přesilovku 5 na 3.
Hráči v obraně mohou protihráče v obranném území odtláčet holí (musejí je ale tzv. navázat) i bez míče.Agresivní zákroky holí zezadu jsou nedovolené, především v blízkosti mantinelu. Pokud se ale útočník ve volném poli otočí k atakujícímu soupeři zády, málokdy to rozhodčí posoudí jako nedovolený zákrok.
Výraz „kontrolovaný úder do hole“, kterým se popisuje povolené sekání, není příliš jednoznačný a jeho výklad do značné míry závisí na rozhodčím a charakteru a průběhu utkání. Obecně se za dovolený považuje zákrok bez nadměrného nápřahu, kdy hůl zasáhne hůl nebo rukavici protihráče. Dobrý zákrok holí by neměl začínat více než 15 cm od hráče a mělo by jít o jednoznačnou snahu o vyseknutí míče (tj. měl by směřovat na hůl nebo rukavice). Rozhodčí někdy „pustí“ i zákroky s nápřahem až 0,5 metru, pokud se jedná skutečně o kontrolovaný úder, který skončí na rukavici nebo holi protihráče. Trenéři by měli umět rozhodčího „přečíst“ a zajistit, aby hráči odpovídajícím způsobem přizpůsobili svou hru. Při odtláčení vždy veďte ruce shora dolů a při sekání používejte krátké údery – tak budete mít jistotu, že nebudete vylučováni.
Hráčům v obraně rozhodčí do určité míry drobnější držení tolerují, obvykle asi do půl sekundy, ve chvílích, když si útočník snaží vytvořit prostor a provést clonu na míč se seběhnutím.
Obránce by měl útočníka zachytit dobrou prací nohou, ovšem obvykle mu nezbude nic jiného, než se dostat do správné pozice mírným zahákováním či zatažením holí, což rozhodčí do určité míry tolerují.
Other types of unsportsmanlike penalties include: attempting to “draw a penalty,” failing to proceed directly to the penalty box, inciting an opponent into a penalty, disputing rulings of referees, throwing objects onto the floor, invading another team’s huddle, and spitting.
A “gross misconduct” is the most extreme form of an unsportsmanlike penalty, usually accompanied by multiple game suspensions.
Při přesilovce 4 na 3 se útočníci obecně rozestaví do čtvercové formace (útočná verze boxu), složené ze dvou pozic střelce a dvou hrotových pozic.
Přesilovka 5 na 3 se obvykle hraje v rozestavení v útočném boxu (4 na 3), přičemž pátý hráč se pohybuje jako zajišťovací hráč v blízkosti středové čáry, kde zachytává volné míče či příležitosti obránců k úniku. Zdvojování po ztrátě míče umožní maximální využití výhodné přesilovky 4 na 3.
U přesilovek 5 na 4 by měla být míra využití kolem 50 %, zatímco u přesilovek 4 na 3 75 %. Výslednou hodnotu samozřejmě ovlivňuje skutečná délka přesilovek (viz současné tresty).
Je-li míč ve hře, oddechový čas si tým může vyžádat jen v případě, že jej má v držení. Při přerušení hry si může oddechový čas vyžádat kterýkoliv tým. Po skončení oddechového času rozehrává míč tým, který jej měl v držení nebo jej má mít v držení. Ve všech ostatních případech je hra zahájena face-off.
Vyžádá-li si tým oddechový čas při míči ve hře před uplynutím limitu 10 sekund, tento čas se po zahájení hry obnoví; celkový útočný čas se ovšem při zahájení hry po oddechovém času neobnovuje.
Každý tým má ve svém rejstříku různé strategie a taktiky, které využívá s různou pravidelností. Každý používaný systémy by ovšem měl být neustále zpřesňován (při tréninku) a hráči by měli být vždy připraveni jej uplatnit v utkání. Adaptace je úzce provázaná s pozorováním soupeřů, protože adaptace se do určité míry odvíjejí od naší znalosti „zbraní“ protivníka; stejně důležité jsou ale i spontánní adaptace.
Nejlepší trenéři jsou schopni rozpoznat problémy ještě před tím, než se naplno projeví.
Záznamy z utkání nemusí být vždy k dispozici a navíc video může být (v závislosti na kvalitě) docela zavádějící. Nejužitečnější je sledovat soupeře při hře osobně.
O soupeřův tým a především jeho útočníky by se měli nejvíc zajímat brankáři: jak řeší úniky, jaké mají oblíbené klamavé pohyby, kde mají bod vypuštění či jaká je jejich nejoblíbenější pozice v útoku.
Útoční specialisté a předchodová hráči by zase měli dobře znát způsob chytání brankářů soupeře, aby dokázali využít brankové příležitosti.
Ve vyřazovací části sezóny nebo před důležitým utkáním by trenéři týmu na vyšší úrovni měli do plánu tréninků doplnit přípravu na systémy, které využívá soupeř.
Hráči, kterým trenér nebo lékař nedovolil nastoupit do utkání, by měli dělat vše pro to, aby se co nejdříve uzdravili (neuspěchat návrat).
Psychologie zranění je v posledních letech předmětem rozsáhlých výzkumů a v této souvislosti se začal objevovat termín „simulující sportovec“. Hráč může svou nedostatečnou výkonnost při utkání nebo tréninku svádět právě na zranění nebo jiné problémy. něco takového by trenérovi nemělo ujít a při přípravě strategií koučování by to měl zohlednit.
Hráče se zraněním, které mu dlouhodobě brání v činnosti, je třeba podporovat, aby zůstal v maximálním kontaktu s týmem, jednak kvůli jeho vlastnímu psychickému stavu, ale také kvůli udržení týmového ducha.
Hráči by měli být v určitém stavu „nabuzení“, přičemž trenér by je měl průběžně pozitivními motivačními a rovněž taktickými promluvami zklidňovat a udržovat na optimální aktivační úrovni. Někteří hráči se potřebují „nabudit“ hudbou, zatímco jiní se zklidňují a koncentrují využitím meditačních technik nebo vizualizací (z pohledu 1. osoby).
Spoluhráči by měli vzájemně respektovat své předzápasové rituály, protože u některých hráčů může mít narušení rutiny nepříznivý dopad na psychiku.Trenéři by rovněž měli vědět, jak týmu či hráči pomoci se nabudit na optimální aktivační úroveň a dosáhnout toho, aby v každé situaci podali ten nejlepší výkon.Trenéři v tom musejí jít příkladem či dokonce kvůli motivaci přehrávat. Po utkání může trenér projevovat nízkou aktivační úroveň (není nadšený z výkonu týmu), zatímco v jiném utkání mezi periodami demonstruje velmi vysokou úroveň, aby hráče mobilizoval.